top of page
A Travel Blog

Related Posts: 

אמנות רחוב ברייקיאוויק

אני אוהבת אמנות רחוב. כיף לשוטט בעיר ולפגוש אותה, צבעונית, מקורית ובלתי צפויה עם רקע מעניין של בניין או נוף שאי אפשר למצוא במוזיאון.


בעיר הבירה של איסלנד יש מלא מלא צבע. סוג של מלחמת האדם באפרוריות השמים. לא ברור אם זה אכן עובד בחורף אבל לפחות ביום קיץ יפה קשת הצבעים נראת נפלא. בתים נמוכי קומה צבועים בשלל צבעים שהופכים רחובות שלמים בבירת איסלנד למרבד צבעוני (על סיור בעיר אפשר לקרוא כאן).


לכל הצבעים האלו מתווספים המון ציורי קיר וגרפיטי כשהקירות של הבתים משמשים כרקע צבעוני ושמח. אי אפשר לפספס אותם כאן, רייקיאוויק ממש מלאה בהם וכל רחוב כמעט במרכז העיר מזמן הפתעה לעיניים.

באמת שלא ציפיתי למפגן כזה ססגוני:


המון המון צבע. התמונה מכאן


ציורי גרפיטי התחילו לראשונה ברחובות של פילדלפיה וניו יורק אי שם בשנות הששים של המאה העשרים. עברו שנים רבות עד שאמנות הרחוב חצתה את האוקיאנוס האטלנטי והגיע לבירה של איסלנד בתחילת שנות התשעים והיום היא נחשבת לאחת מהערים המובילות בגרפיטי וציורי קיר ביחד עם ערים כמו ניו יורק, לוס אנג'לס וברצלונה.


אפשר למצוא כאן אמנות רחוב לסוגיה השונים: ציורי קיר, שבדרך כלל נעשים על ידי אמן מקצועי או הגרפיטי - ציורים שנעשו בזריזות בספרי צבע וכוללים בדרך כלל מסר כלשהו בכיתוב בועה. בכל מקרה תפאורת הרקע היא המרחב הציבורי - לא צריך לחפש את האמנות במוזיאון היא פשוט פוגשת אותך ברחוב.


צד של בניין "משמעם" הופך למשהו אחר:





הבתים הצבעוניים של העיר הם קנווס טוב לציורי הקיר:




עבודות מסויימות זוכות להגנה בגלל יופין וערכן התרבותי ונשמרות במשך שנים על גבי הקירות. לציור הזה, עם נשר שמזכיר את הנשר האמריקאי, שנמצא ברחוב המרכזי Laugavegur הותר להשאר חמש שנים על הקיר.


התמונה מכאן


חלק מאמנות הרחוב בעיר הוא תוצאה של פרוייקט שנקרא "שירת קיר" שהתחיל בשנת 2015 כשיתוף פעולה בין פסטיבל המוזיקה של איסלנד (Iceland Airways Music Festival) ומוסד גרמני בשם Urban Nation. לצורך הפרוייקט התקיים שיתוף פעולה מוזיקאים לבין בין אמני רחוב שיצרו ציורי קיר בעקבות שירים.


התמונה מכאן

עוד ציור שנעשה בהשראה מוזיקלית:

התמונה מכאן

וסרטון שנעשה על הפרוייקט:

שלא כמו רוב הנופים כל התמונות בפוסט הזה יכולות להעלם, אפילו ממש בקרוב, מהמרחב הציבורי:

התמונה מכאן

לא צריך להגיע למוזיאון, לקנות כרטיס ולהכנס למרחב סגור:

התמונה מכאן


לא רק קירות משמשים כאן כלוח ציור, העיר שמאופיינת כבר כמה שנים בתנופת בנייה ושיפוץ ובמקום להקיף אתרי בנייה בגדרות מתכת אפורות, חלקם, במיוחד במקומות מרכזיים בעיר, מוקפים בלוחות ציור. רעיון נפלא שנותן מרחב גדול ליצור בו. למטה אפשר לראות ציור על גדר אתר בנייה ברחוב הראשי Laugavegur.



לפני כמה שנים מאס בעלים של מבנה תעשייתי בציור הגרפיטי שהיה מוצא כל פעם על קירות המבנה והחליט להזמין אמן ציורי קיר אוסטרלי בשם Guido Van Helten לצייר על הקירות כדי שיהיו תפוסים ולא ישמשו מטרה לספרי צבע מזדמן. התוצאה הייתה אסופת ציור מרהיבים בשחור לבן ששינו לגמרי את איך שהמקום נראה.

התמונה מכאן


התמונה מכאן


גם בעירות אחרות באיסלנד אפשר למצוא ציורי קיר על רקע בתים צבעוניים. כמו הבית הזה בעיירה היפה Seydisfjordur במזרח המדינה:



אז היה מפתיע ברייקיאוויק, עם מלא צבע ועניין - על רקע נופי המפרץ, ההרים שמסביב, הבתים הצבעוניים והאווירה הקצת היפסטרית. כל אלו פשוט גורמים לרצות לשוטט וזה הכי שאפשר לבקש מכל עיר.


רייקיאוייק קטנה והרבה מצויורי הקיר והגרפטי אפשר לראות תוך כדי טיול ברחובות הראשיים של העיר.


מפה מפורטת של אמנות רחוב אפשר למצוא בלינק:



bottom of page