top of page
A Travel Blog

Related Posts: 

מדליק ברייקיאוויק

גלגלי המטוס כמעט ונגעו במסלול הנחיתה בנמל התעופה של קפלוויק, איסלנד. מבעד לחלון המטוס נראה שדה לבה, שהותיר אחריו הר געש שהתפרץ - וחוץ מזה מעט מאוד... ועוד לפני שהושלמה הנחיתה הבנו שהגענו למקום אחר לגמרי, שונה, מיוחד וגם יפה במיוחד, תיאור שמתאים גם למדינה וגם לעיר הבירה המקסימה שהיא גם הצפונית ביותר בעולם - רייקיאוויק.


רייקיאוויק (Reykjavik) בתרגום חופשי "מערת המעשנים" או לחילופין "המפרץ המעשן" נמצאת בערך מרחק של 45 דקות נסיעה משדה התעופה. למה מעשן? - כי מה שראו האנשים הראשונים שהגיעו לכאן ואח"כ לאיסלנד כולה היו אדי הקיטור העולים מן האדמה.


למלון שהזמנו ששוכן ברחוב הראשי אין חניה, "לא תהיה לכם בעיה למצוא" אמרו לי במלון מספר ימים לפני שהגענו. לא תהיה בעיה למצוא חניה? ברחוב הראשי של העיר? - זה משפט שנשמע לא קוהרנטי בכלל למי שחיפש לאחרונה חניה בגוש דן רבתי. אך באמת נדרש סיבוב קצר של דקה וחצי בשביל למצוא חניה נוחה ברחוב הראשי 20 מטרים מהכניסה למלון.


בחסות הקרבה לחוג הקוטב הצפוני יש כאן בקיץ 21 שעות אור (ורק ארבע בשיא החורף....) אז חמושים בידיעה שהשמש תלך לישון אחרינו ובכמה שכבות של בגדים יצאנו לשוטט.


הרחוב הראשי בעיר - Laugavegur


זוהי אולי עיר בירה ממש קטנה אבל יש בה צ'ארם מסוים שונה ויפה (כמו איסלנד כולה) וממש כיף להסתובב בה כמה שעות שמספיקות כדי לכסות את כל מרכז העיר ואיזור הנמל. את הכרך הסואן של ערי בירה גדולות מחליפה כאן תחושה של אינטימיות ושלווה.


לא חייבים אפילו להחזיק מפה. אפשר להתחיל מכל נקודה במרכז העיר ללכת לכיוון המים והנמל, לעבור דרך הכיכר הראשית, האגם והכנסיה וכך לראות את מרבית האתרים בעיר ובעיקר לשוטט ברחובותיה עם הבתים המיוחדים.





ככל הנראה האדם הראשון שהתיישב כאן, Ingolfur Arnarson, הגיע לכאן בערך בשנת 870 לספירה. היום גרים ברייקיאוויק ובמטרופולין שלה 65% מתושבי איסלנד. בערך בסביבות 200,000 תושבים.


מרבית הבתים בעיר צבועים בצבעים עזים כדי להוסיף קצת צבע לאפרוריות השמים ומכוסים במעין פח שמחליף כאן את העץ, כי במדינה שבה לא צומחים עצים העץ לבנייה הוא מצרך יקר. את הבתים במרכז העיר מאכלסות מסעדות, חנויות עיצוב יפיפיות והמון המון ברים שפתוחים עד השעות הקטנות של האור שיש כאן בחודשי הקיץ.


העיר אסתטית מאוד עם שילוב של אדריכלות מודרנית מצד אחד ומבנים קלאסים פשוטים מהצד השני. הרחובות נקיים, הבתים מטופחים, על חלקם ציורי קיר שמוסיפים גם הם עניין וצבע. חלק מהעיצוב מזכיר עיצוב סקנדינבי וחלק הוא עיצוב פשוט.. איסלנדי.



קו החוף קרוב מאוד למרכז העיר ובמרחק הליכה מכל האתרים. לאורך החוף טיילת יפה שמשקיפה אל מפרץ רייקיוויק.


על הטיילת נמצא פסל הספינה הוויקינגית (Sun Voyager) פסל מפורסם ומצולם רבות. שנראה כמו שלד של ספינה והמיקום של הפסל עם הים ברקע מבטיח תמונות מוצלחות.

.

בניין מפורסם בעיר שנמצא על קו המים ודי סמוך לפסל של האוניה הוויקינגית הוא Harpa אולם הקונצרטים הנוצץ של העיר. בגלל שהאיסלנדים לא ממש יכולים לבנות סתם בניין הוחלט להקים פרויקט גרנדיוזי שכלל אלפי לוחות זכוכית. מעניין להסתכל על הבניין שיושב במיקום יפה על שפת המפרץ ואפשר להכנס גם לתוכו ולראות את המבואה עם הנוף לנמל.


משם קצרה הדרך לנמל של רייקיוויק שכולל גם איזורי בילוי, מוזיאונים, שוק פשפשים בסוף השבוע וסיורים ימים לצפייה בלוויתנים וב-Puffins - תוקון הים, שהיא גם הציפור הלאומית של איסלנד. אך ההמלצה למי שמטייל גם בצפון איסלנד הוא לצאת לשייט באיזור זה כי שם הסיכוי לראות לוויתנים גבוה יותר.

ממש ממול הנמל נמצא מוזיאון האומנות של רייקיוויק


האזור הסמוך לכיכר העיר גדוש במסעדות ומלונות קטנים. והקיץ, גם אם קצת קריר, הוציא את השולחנות ואת האנשים החוצה.

עוד במרכז העיר האגם הפסטורלי - Tjornin אגם קטן שמתאים במידותיו לעיר הקטנה וגדותיו משמשות כמסלול ריצה מועדף על תושבי העיר. האטרקציה המרכזית באגם היא סוגי הציפורים הרבים שנמצאים במימיו, בגדותיו ובאי הקטן שבמרכזו. יש כאן ממש הרבה ציפורים ושווה להתעכב כאן קצת ולהסתכל עליהן. בחורף הופך האגם לזירת החלקה על הקרח.



על גדותיו אפשר למצוא את בניין העיריה (בניין זכוכית גדול שנושק לשפת המים) ובתוכו נמצאת לשכת תיירות בה ניתן להצטייד במידע ומפות.



הבניין המרשים בעיר הוא ללא ספק כנסיית הדלגרים (Hallgrimskirkja), שנמצאת ממש במרכז (וכמו שהבנתם הכל כאן קרוב להכל..). המבנה אמור לדמות עמודי בזלת שנוצרים מפעילות וולקאנית. וזהו גם הבניין הגבוה בעיר שאפשר לראות למרחקים.


הכנסייה תוכננה, לבקשת הרוב הלותרני בעיר (זרם בנצרות הפרוטסטנטית שנפוץ בעיקר בצפון אירופה) בשנות השלושים של המאה ה-20 על ידי ארכיטקט בשם סמואלסון ובנייתה החלה ב-1945 אך הסתיימה סופית רק בשנות ה-80.

אולם התפילה המרכזי, בעל העיצוב הנקי עם קשתות בסגנון גותי החף כמעט לחלוטין מעיטורים וקישוטים. כדאי להסתכל על העוגב הגדול והמרשים שהוצב שם בשנת 1991 שיש בו 5275 צינורות. אחרי שהכסף לייצורו נאסף בסוג של מימון המונים (עוד לפני עידן האינטרנט).


בכניסה לכנסייה אפשר לקנות בעלות לא יקרה כרטיס למעלית שעולה לתצפית בראש המגדל. לפני שקנינו כרטיסים יצאנו להביט שוב בשמים שהיו קצת קודרים אבל בכל זאת החלטנו לעלות למעלה ולא התחרטנו. בגובה 75 העיר הלא גדולה ממש נפרשת כולה מול העיניים עם תצפית יפה למפרץ.

אם נשאר עוד זמן אפשר להתעכב על חלונות הראווה המעוצבים, והכוונה לא לבגדי מעצבים אלא פשוט עיצובים ייחודיים ומעניינים שנמצאים במרכז העיר. בגלל המחירים הגבוהים, של כל דבר כמעט, זה לא המקום לקניות והמושג window shopping מתאים כאן בדיוק.

לאלו האוהבים את מה שבא מהים, בעיר, כמו בכל איסלנד יש הרבה מנות המבוססות על דגים שאפשר למצוא במסעדות או בדוכני האוכל.



בלשכת המידע לתיירים שממוקמת ברחוב הראשי (Laugavegur) מצאנו מפות של איסלנד וחומרי הדרכה והכל ללא תשלום. כדאי לעצור שם. יש עוד לשכת תיירות אחת בבניין העיריה ליד האגם.


ברייקיוויק ובכל הטיול באיסלנד כמעט ולא השתמשנו בכסף מזומן בכלל. אפשר לשלם על הכל כולל הכל (גם על כניסה לשירותים ציבוריים) בכרטיס אשראי.


אם במהלך השיטוט בעיר אתם נתקלים במאפייה כנסו. האיסלנדים טובים באפייה מלבד לחם ממש טעים ומוצרי מאפה אחרים כדאי לטעום Kleina שזו סופגניה איסלנדית די טעימה.


ברייקיוויק אין שדה תעופה בינלאומי אלא רק שדה תעופה מקומי שאפשר לטוס ממנו לערים אחרות באיסלנד. את העיר משרת שדה התעופה בקפלוויק (Keflavik). צמוד לאולם איסוף המזוודות יש חנות דיוטי פרי שאפשר להצטייד בה ביין, בירה ושאר משקאות, (שנמכרים גם בחנויות היין הממשלתיות אך במחיר הרבה יותר יקר).


שעות בודדות יספיקו כדי לטייל בנינוחות במרכז העיר, ואפשר להגיע אליה בתחילת הטיול באיסלנד או בסופו. לנו היא הייתה התחנה הראשונה בטיול שהתגלה כארץ פלאים יפיפייה. ביום האחרון של הטיול באיסלנד כשנותרו לנו כמה שעות עד הנסיעה לשדה התעופה חזרנו בשמחה לעיר, היה זה ביום ראשון קיצי ושמשי והפעם העיר הייתה יותר מלאה ונראתה לפרקים אפילו שוקקת. במונחים איסלנדים כמובן...

bottom of page